1. Bugünkü ad, eylem, ilgeç gibi sözcük türlerini ilk saptayan ARİSTO’ dur.
2. ANALOJİSTLER, dilin doğal, temelde, kurallı ve mantığa dayanan bir varlık olduğuna
inanırlar.
3. Anomalistler dil yapısının KURALSIZLIK (NEDENSİZLİK) üzerine
kurulduğunu iddia etmişlerdir.
4. M. Ö. 5. yüzyılda Sanskritle ilgili 4 bine yakın kural ve söz
varlığına ait yazıları derleyerek dil bilgisi kitabıyla dil bilim
çalışmalarına öncülük eden bilim adamı PANİNİ’dir.
5. M. Ö. 4 yüzyılda Köken
Bilgisi üzerinde durduğu Nirukta
adlı kitabıyla dil bilim çalışmalarına katkıda bulunmuş bilim adamı YASKA’ dır.
6. Eski
Yunan metinleri
üzerinde çalışan okul İSKENDERİYE’
dir.
7. DIONYSIOS
THRAX batıdaki
ilk dil bilgisi kitabı olan Tekhne Grammatike adındaki kitabı yazmıştır.
8. BASRA Okulunda Sibeveyhi, Arapçanın en
geniş ve sağlam dil bilgisi meydana getirerek El Kitap adıyla tanınan
eseri meydana getirmiştir.
9. Bütün
dillerde ortak olan mantık temellerini saptamaya çalışması Fransa’daki PORT ROYAL okulunun çalışmasıdır.
10. Hazırladıkları dil bilgisi
çalışmalarıyla 17. yüzyılda büyük yankı uyandıran dil bilim okulu PORT ROYAL’dir.
11. A.
Meillet 20. asırda
Fransız dilciliğinin başkanı olarak görmüş ve PARİS DİL OKULUNDA çalışmalar yapmıştır.
12. Paris dil okulunda Sosyologizm cereyanı ile
gerçekleşmiştir.
13. Paris Dil Okulunda J. Vandriyes, KELT diline ait çalışmalar ortaya koymuş, dili sosyolojik olarak görmüş ve dili tahlil etmiştir.
14. 18. yüzyılda LEIBNIZ dünya dillerinin sınıflandırılması ilk çalışmaları üzerinde
çalışmıştır. Dil Düşüncenin Aynasıdır.
Sözüyle ünlenmiştir.
15. 19. yüzyılda diller arasındaki
yakınlığın farkına vararak karşılaştırmalı
dilbilim çalışmalarını ortaya koyan
F. BOPP olmuştur. 1816’da Sanskritçenin Eylem Çekimi Dizgesi
adlı yapıtta Sanskritçeyi, Germence, Latince ve Yunanca vb. dilleri bağlayan
ilişkileri ortaya attı.
16. Cava adasındaki Kavi dilleri
üzerinde çalışan HUMBOLDT’ tur.
17. Dilin tarih açısından
incelenmesine önem verenler GENÇ
GRAMERCİLER; Çağdaş dilin durumu ve eş zamanlı planda dilin öğrenilmesinin
dilcilikte görev olduğu savunanlar ise YAPISALCILARDIR.
18. YAPISALCILIK akımı Genç Gramercilere karşı
ortaya çıkmıştır.
19. Yapısal dil bilim 20. yy’da CENEVRE OKULUNDA Saussure tarafından
ortaya konmuştur.
20. 20. yüzyılda dil bilimde kayda
değer gelişiminin birçoğu için fikirleriyle temel hazırlamış İsviçreli dil
bilimci SAUSSURE’dür. 20. yüzyılda DİL BİLİMİNİN BABASI olarak
düşünülmektedir. Dil bilim yöntemlerini ortaya koymuş, özellikle yapısalcılık
ve gösterge bilim alanında adını duyurmuştur. Genel Dil Bilim Dersleri
adlı kitabı önemlidir. Dil bilime kazandırdığı temel kavramlar,
•
Dizge
•
Dil
ve söz
•
Art
zamanlılık ve eş zamanlılık
•
Konuşma
dili ve ölçünlü yazı dili
•
Dizim
ve çağrışım
•
Karşıtlık
değer ve anlam
21. Bir dildeki sözcüklerin tarihini
incelemek ARTSÜREM, güncel halini
incelemek EŞSÜREM adını alır.
22. Cenevre okulunda yani
Yapısalcılıktan PRAG, KOPENHAG VE AMERİKAN dil okulları
ortaya çıkmıştır.
23. A.
ŞEŞE ve ŞARL BALLİ,
Saussure’un öğrencileri olarak Cenevre dil okulunda çalışmalarını sürdürmüştür.
24. Jakobson, Mateiusun, Novak, Kartsevkiy
PRAG DİL OKULUNDA, dilin
fonksiyonelliğini savunmuş ve ses bilim alanını kurulmasına öncülük etmiştir.
Bir dilin seslerinin karşılıklı bağlantıları açısından incelenmesini önemli
görmüşlerdir.
25. Prag Okulundan JAKOPSON, dilsel iletişimde altı temel
ögeyi Verici, Alıcı, Bildiri, Bağlam,
Kod, Kanal olarak sıralamıştır.
26. Fonolojinin
Esasları adlı yapıtı ile PRAG DİL
OKULUNDA Trubetskoy önemli çalışmalarda bulunmuştur.
27. Vigo Brondal, Uldal, Lui
Yelmislev ses bilimi ve dilin yapısı
üzerinde GLOSSEMATİKA OKULU yani KOPENHAG YAPISALCILIK OKULU’ nu
oluşturmuşlardır.
28. Kopenhag
dil okulu, dilin
sistemin MATEMATİĞE YAKIN olduğunu
savunmuştur.
29. F. Boas, L. Bloomfield, E. Sapir AMERİKAN DİL OKULUNUN üç büyük ismini
oluşturur.
30. Deskriptivizm adıyla Amerikan
yerlilerinin (Kızılderililerin) dillerini araştırma amacıyla AMERİKA DİL OKULU kurulmuştur.
31. Biçim
biliminin bağımsız
bir disiplin olarak ortaya çıkmasında ilk çalışmaları AMERİKAN YAPISALCILIK OKULU yapmıştır.
32. L.
BLOOMFİELD, Dil
adlı eseri ile meşhur olurken betimlemeli
dil bilimini savunmuştur.
33. YAPISALCILIĞIN
KURCUSU, Cenevre
Okulu; FONKSİYONEL DİLCİLİK, Prag
Dil Okulu; GLOSSMATİKA, Kopenhag Dil
Okulu; DESKRİPTİF DİLCİLİK, Amerikan
Dil okulunun öne sürdüğü görüşlerdir.
34. 1957’de N. CHOMSKY dilde söz dizimine ağırlık vermiş ve yapısalcılığın ÜRETİMSEL DİL BİLGİSİ kolunu ortaya
çıkarmıştır.
35. Dildeki çekirdek tümcelerin
saptanması üzerine çalışan CHOMSKY, Edim ve Edinç kavramlarına önem
vermekte idi. Dil bilmek sınırsız sayıda cümle bilmektir.
36. Bir konuşmacının belli bir etkiyi
uyandırabilmek için hangi dil aracını kullanması gerektiğini ve bu seçimin
karşısında uyandırdığı etkiyi EDİM BİLİM
(PRAGMATİK) inceler.
37. Çocukların ana dillerini
içselleştirme süreçlerine DİL EDİNİMİ
adı verilir. Bireylerin dilsel bilgisini oluşturan, sonsuz sayıda tümce üretip
anlamayı sağlayan düzeneğe ya da kurallar dizgesine EDİNÇ, bu kuralların somut söz eyleminde büründüğü biçimine EDİM denir. Edim, edinç, derin ve yüzey
yapı kavramları Standart kuramın
kavramlarıdır.
38. Syntactic Structures (Sözdizimsel Yapılar) adlı
eser, N. Chomsky’e aittir. Chomsky’nin bu eserde üzerinde durduğu temel
kavramlar, yeniden yazım kuralları, dönüşüm, üretken ve çekirdek tümce
yapılarıdır.
39. Dilin doğuşu ile ilgili, yansıtma,
ünlem, iş, beden dili ve toplumsal denetim kuramı olmak üzere çeşitli kuramlar
vardır.
40. Dilin Çift Eklemliliğini öne
süren dil bilimci A. MARTİNET’ tir.
41. Bir dilin metinlerde izlenebilen
dönemlerinde kendinden ayrılan bazı ses ve biçim farklılıkları olmakla birlikte
bu farklılıkların anlaşılabilirliği engellemediği dil kollarına ŞİVE adı verilir.
42. Bir dilin farklı ülkelerde veya
yayıldığı alanlardaki farklı biçimlerini, dilin bu bölgelerdeki uğradığı
değişimleri inceleyen dil bilim kolu LEHÇE
BİLİMİ (Diyalektoloji) adını alır.
43. İnsan dilinin seslerinin nasıl
meydana geldiğini ne gibi özellikler taşıdığını FONETİK yani Ses Bilim inceler.
44. Ses bilim kendi arasında, dinleyiş ses bilimi, söyleyiş ses bilimi,
görevsel ses bilimi, biçimsel ses bilimi, gelişmeli ses bilimi, fizyolojik ses
bilimi olarak kollara ayrılır.
45. Ses özelliklerinin anlaşmalarda
nasıl anlam farkı oluşturduğunu inceleyen dil bilim dalına ise FONOLOJİ denir. BURAAADA
46. Sözcük bilimiyle yakın bağı olan
fakat sadece sözlük hazırlama teknikleri ile ilgilenen dil bilim dalı LEKSİGRAFİ (Sözlük Bilim) ‘dir.
47. Sözcüklerin birbirleri ile nasıl
ilişki kurduklarını ve nasıl sıralandıklarını inceleyen bilime SENTAKS (Dizim Bilim) denir.
48. Bir dildeki sözcükleri oluşturan
eklerin, kökleri ve bunların görevlerini inceleyen bilim dalına MORFOLOJİ (Biçim Bilim) denir.
49. Sözcüklerin söz öbeklerinin ve
cümlelerin anlamını inceleyen dil bilim dalına SEMANTİK (Anlam Bilim) denir.
50. Yabancı dil öğretimi, konuşma
terapisi ve konuşma bozukluğu, çeviri gibi alanlarda çalışmalar yapan dil bilim
alanı UYGULAMALI DİL BİLİM’ dir.
51. Simge, sembol veya işaretlerin
ortaya çıkış nedenlerini araştıran, inceleyen ve yorumlayan dil bilim dalı SEMİYOLOJİ (GÖSTERGE BİLİM) dir.
52. Türk Dil Biliminin kurucusu DOĞAN AKSAN olarak bilinir.
53. İnsanların etnik gruplara
ayrılışını, bu grupların kökenlerini, oluşumlarını ve yayılışını, aralarındaki
bağlantıları ve dil, kültür niteliklerini genel yasalar çıkarmak amacıyla inceleyen
bilim dalı BUDUN BİLİM’dir.
54. Coğrafi kökenleri farklı bireylerin
ya da toplulukların kullanmalarında görülen değişiklikleri inceleyen UZAM DİL BİLİM’ dir.
55. Dilin gruplara, yaşa ve cinsiyete
bağlı kullanımları, ölçünlü dil ile ağızların ilişkileri, çok dillik, dil
planlaması ve alan dilleri gibi konuları araştıran dil bilimin alt alanına TOPLUM DİL BİLİMİ denir.
56.
ÜNSÜZLERİN
ÇIKIŞ YERLERİ
|
|
ÇİFT
DUDAK
|
P
M B
|
DİŞ DUDAK
|
F V
|
DİŞ ETİ
|
S
Z N L R D T
|
DİŞ
ETİ – DAMAK
|
Ç
Ş C J L
|
DAMAK
|
K G
|
YARI ÜNLÜ
|
Y
|
GIRTLAK
|
H
|
57. CHOMSKY’E göre sözdiziminin iki
yapısı vardır, bunlar DERİN VE YÜZEL
YAPI’ dır.
58. 19. yüzyılda Türkçenin de içinde
bulunduğu Altay dillerinin varlığını ortaya konmuş ve Ural Altay dilleriyle
arasındaki ayrılıklar üzerinde SCHLEİCHER
çalışmıştır.
59. ÖDÜNLEÇME, dil biliminde gelişen ve
değişen dünya şartlarına ayak uydurabilmek için bir dilin, bünyesinde diğer
dillerden kelime veya kelime öbeklerini kabul etmesidir.
60. Sözcük, kavram, anlam, kapsam
konuları ve eş anlamlılık, eş adlılık, çok anlamlılık konularını kapsayan anlam
birimi alanına DURGUN ANLAM BİLİM
denir. Anlam değişmeleri, söz sanatları olarak değerlendirdiğimiz deyim
aktarması, ad aktarması gibi konular ise GELİŞMELİ
ANLAM BİLİM olarak adlandırılır.
61. Metnin içinde söylenen bir şeye
sonra gönderimde bulunulmasına ART
GÖNDERİM denir.
Hasan
durgun, tıkanık; susuyor, susuyordu. Öyle haftalarca sustu.
Metnin
içinde önce bir şeye gönderimde bulunur, sonra gönderimde bulunulan şey
söylenir ise ÖN GÖNDERİM adını alır.
Bir
şöylemdeki ya da metindeki art gönderim ve ön gönderim unsurlarını İÇ GÖNDERİM kapsamı içindedir.
Metni
açıklamak için metin dışı bir ögeye gönderimde bulunmaya DIŞ GÖNDERİM denir.
ÜST ANLAM ise anlamı başka metinleri de
içeren terim demektir. Mesala hayvan ile deve arasında bir üst anlam ilişkisi
vardır.
teşekkürler.
YanıtlaSilTeşekkürler...
YanıtlaSiltesekkurler
YanıtlaSilBayağı yararlı oldu gerçekten. Teşekkürler...
YanıtlaSilöabt ye giricem girmeden son bir kez okudum tekrar etmiş oldum.Hazırlayabin eline sağlık teşekkürler
YanıtlaSilHocam bu kitabe nin aynısı
YanıtlaSilÇok güzel
YanıtlaSilÇok güzel
YanıtlaSil