Çocuk Edebiyatı

Çocuk Edebiyatı
1.      Ülkemizde Çocuk Edebiyatının Gelişimi
y       Nabi’nin 1701 yılında oğlu Hayri’ye yazdığı ve kendi oğlundan hareketle çocuklara seslediği öğüt kitabı Hayriyye ile başlar.
y       Divan Edebiyatında Nabi gibi oğluna seslenen bir başka yazar Sünbülzade Vehbi’dir. Hayriyye ’ye naziren yapan Vehbi, Lütfiyye adlı eseri 1791 yılında kaleme alınmıştır.
y       Ahmet Hamdi Tanpınar’ın modern pedagojiye dair ilk tecrübe şeklinde özetlediği eser Münif Paşa’nın Mecmua-i Fünun’da yayınladığı Ehemmiyet-i Terbiye-i Sıbyan adlı makaledir.
Dönemin Çevirileri
Çeviren
Çevirdiği kişi
Çevrilen Eser
Ziya Paşa
J. J. Rousseau
Emil
Yusuf Kamil Paşa
Fenelon
Telemak

y       Tanzimat döneminde çocuklar için doğrudan doğruya atılan ilk adım 1859 yılında Kayserili Doktor Rüştü tarafından hazırlanan Nuhbetü’l Eftal adlı alfabedir. Burada fabl çeviriler yayınlanmıştır. Kabak ile Köylünün Hikâyesi, Deryaya Giden Balığın Hikâyesi…
y       Türkiye’de çocuk edebiyatı konusunda bir diğer önemli adı ise 1869’da çıkan ilk çocuk gazetesi MÜMEYYİZ’ dir. Gazeteyi Sıtkı Bey çıkarmıştır. Bu gazeteyi, Sadakat, Arkadaş, Çocuklara Talim, Çocuklara Mahsus Gazete (626 sayı) izler.
y       Mehmet Nadir tarafından ilk, okul dergisi NUMUNE-İ TERAKKİ adıyla yayınlanır.
y       Çocuklar için ilk şiir kitabını 1911 yılında İbrahim Alaaddin Gövsa Çocuk Şiirleri ile çıkarır.  Çocuk Edebiyatı kavramını İLK KEZ ortaya attı.
y       Ali Ulvi 1912 yılında Çocuklarımıza Neşideler ve 1914 yılında Tevfik Fikret Şermin adlı eseri ile çocuk şiirlerinin ilkleri arasında yer alırlar.
y       Türkçülük etkisi ile yazılarını sürdüren Ziya Gökalp Alageyik adlı şiiri ile çocuk şiirine katkıda bulunmuştur.
Ziya Gökalp’in Halk Masallarından Yazdığı Önemli Eserler
Tembel Ahmet
Küçük Şehzade
Çalışkanlık ve dürüstlük
Pekmezci Anne
Sabır
Keşiş Ne Gördün
İyi kalpliliğin faydası
Yılan Beyle Peltan Bey
Aile Bağlarının önemi
Malazgirt Meydan Muharebesi
Küçük oyun piyes
y       Ali Ekrem Bolayır Çocuk Şiirleri ve Şiir Demeti
y       Fuat Köprülü Mektep Şiirleri
Ömer Seyfettin’in Önemli Eserleri
Türk Tarihinden konusunu alanlar
Pembe İncili Kaftan
Kütük
Forsa
Ferman
Çocukluk anılarından konularını alanlar
İlk Namaz
İlk Cinayet
And
Kaşağı
Falaka
Çocuklar için uygun olmayan
Beyaz Lale
Bomba

y       Aka Gündüz Beyaz Kahraman, Köy Muallimi, Yılmazlar’ın İkizleri, Çocuklar İçin
y       M. Kemal Küçük’ ün kaleme aldığı Çocuklara İlk tiyatro Dersi adlı oyun sahnelenen ilk çocuk oyunudur.
y       Abdullah Ziya Kozanoğlu Kızıltuğ
y       Türkiye’de en uzun süreli çocuk dergisi 1945 – 1978 yıllarında yayınlanan DOĞAN KARDEŞ’TİR.
y       Mahmut Yesari’ nin yurdumun çocuklarına ithafı ile yayınladığı Bağrıyanık Ömer
Faruk Nafiz Çamlıbel
Akıncı Türkleri
Yusuf Ziya Ortaç
Kuş Cıvıltıları
Hasan Ali Yücel
Sizin İçin
Halide Nusret Zorlutuna
Yurdumun Dört Bucağı


y       Fazıl Hüsnü DağlarcaTürkçem Benim Ses Bayrağım” Havaya Çizilen Dünya – Büyükler için
AÇIL SUSAM AÇIL (1967)
Göz Masalı
Kuş Ayak
Şeker Yiyen Resimler
Arkaüstü: Uçsuz Bucaksız Yaşama
Yazıları Seven Ayı
Yeryüzü Çocukları
Cinoğlan
Yanık Çocuklar Koçaklaması
Güneş Doğuran
Balina ile Mandalina
Kaçan Ayılar Ülkesinde
Yaramaz Sözcükler
Dolar Biriktiren Çocuk
BİTKİLER OKULU (1999)

y       Biyografi türünde Rakım Çalapala’nın resimli Mustafa Kemal Atatürk’ün Romanı (1944) ve Falih Rıfkı Atay’ın Babanız Atatürk (1955)


Ziya Gökalp’in Açtığı Halk Masallarını Çocuklar İçin Yeniden İşleyenler





Eflatun Cem Güney
Açıl Sofram Açıl
Dede Korkut
Dertli Kaval
En Güzel Türk Masalları
Bir Varmış Bir Yokmuş
Nasrettin Hoca
Evvel Zaman İçinde
Gökten Üç Elma Düştü
Az Gittik Uz Gittik
Oğuz Tansel
Allı ile Fırfırı, Mavi Gelin
Naki Tezel
İstanbul Masalları- Keloğlan Masalları
Erdoğan Tokmakçıoğlu

y       Kemallettin Tuğcu, okuyucu kitlesi olarak sadece çocukları seçmiştir.
Sokak Çocuğu
Ahretlik
Yetim Malı
Ayşecik
Kimsesiz Çocuklar
Anasının Kuzusu
Serseri Çocuklar
Köyden Gelen Yabancı
Balıkçı Güzeli
Üvey Baba
Köyünü Unutan adam
Yılanlı Bağ
Yetim Ali
Annesizler
Zavallı Çocuk
Aferin Yaşar
Bir Ocak Söndü
Ana Hakkı

y       Mehmet Seyda, Bir Gün Büyüyeyeceksin, Çikolata, Gururlu Peri, Düşleme Oyunu
y       Cahit Uçuk, Türk İkizleri adlı romanı Uluslar Arası Çocuk Kitapları Birliği Hans Chistian Yarışması şeref ödülünü kazanmıştır.
Sihirli Bilezik
Ateş Gözlü Dev
Gök Korsan
Eve Doğan Güneş
Unutulmaz Gezi
Sihirli Rüzgâr
Gizemli Koltuk
Gümüş Kanat
Mavi Ok
Kırmızı Mantarlar

y       Gülten Dayıoğlu
Fadiş
Dört Kardeşler
Yurdumu Özledim
Dünya Çocukların Olsa
Işın Çağı İnsanları
Parbat Dağı’nın Esrarı
YEŞİL KİRAZ
Sekizinci Renk
Mo’nun Gizemi
Leylek Karda Kaldı
Güzel Hanım
Kaf Dağı’nın Ardına Yolculuk


y       Anderson Yazarlık Akademisi mezunu Yücel Feyzioğlu’nun KELOĞLAN MASALLARI serisi Sihirli Limon serisi, EDİ İLE BÜDÜ ve Türk Dünyası Çocuk Masalları ve Anarbay adlı romanı önemlidir.
y       Mustafa Ruhi Şirin, 1990 yılında Çocuk Vakfını kuran sanatçı çocuklar için büyük çalışmalar yaptı.
Masal Mektuplar
KUŞ AĞACI
Gökyüzü Çiçekleri
Leyleğin Aklı
Bilge Ağacı
Yüzük Taşı
Altın Kiremitli Saray
Kar Altında Bir Kelebek
Guguklu Saatin Kumrusu
Çocuk Kalbimdeki Kuş
Bülbül ile Leylek
Keloğlanın Oyunu
Mavi Rüyalar Gören Çocuk
Geceleri Mızıka Çalan Kedi
Dünyaya Gülen Adam


y       Aziz Nesin’in Uyusana Tosunum, Aziz Dede’den Masallar, Pıtlatan Bal, Şimdiki Çocuklar Harika, Ben de Çocuktun, Anıtı Dikilen Sinek önemli eserleridir.
 

y       Rıfat Ilgaz, Radarın Anahtarı, Hababam Sınıfı, Don Kişot İstanbul’da, Halime Kaptan, Bacaksız, Karartma Geceleri, Yıldız Karayel adlı eserleri ile çocuk edebiyatında önemli bir yere sahiptir.

y       Mustafa Kutlu’nun tek çocuk kitabı Yıldız Tozu’dur.

y       Orhan Kemal’in İnci’nin Maceraları adlı öyküsü önemlidir.
 

y       Yaşar Kemal, Filler Sultanı / Kırmızı Sakallı Topal Karınca

y       Müjdat Gezen, Kuzucuk

y       İpek Ongun, Afacanlar Çetesi, Mektup Arkadaşları

y       İbrahim Zeki Burdunlu, Ömürsün Nasrettin Hoca, Güllü Padişah, Nar Güzeli

y       Nazım Hikmet Sevdalı Bulut


DİĞER ÇOCUK EDEBİYATI ÖNEMLİ YAZARLARI VE ESERLERİ
Gökhan Akçiçek
Bulutlar Örtmese Güneşi
Bülbülderesi Şiirleri
Çocuklara Ölüm Yakışmaz

Gülçin Alpöge
Şıpşıpla Tıptıp
Ayşe’nin Ev Kedisi
Gül Sultan
Kardeşim Konuşacak

Talip Apaydın
Toprağa Basınca
O Güzel İnsanlar
YANGIN

Abbas Cılga
Yusufçuk
Kedi Kavgası
Heredot Dede
Dokunduğun Altın Olsun
Sıpanın Dört Yıllığı

Veysel Çolak
Sen Balık Mısın?

Fatih Erdoğan (Dergisi: KIRMIZI FARE)
Pan ve Çiçeği
Fil Yuttu Bir Yılan
Ablam Bana Dil Çıkardı
Kuşum Kim Kışladı
Okula Geç Kaldım
Dedem Bana Düdük Yaptı
Pabucumun Bağı Çözüldü
Sınıfta Kaldım Haberim Yok
Can Göknil (Çocuk Günü Vakfı Altın Balon Sahibi)
Kurtçuğun Hayvan Bilmeceleri
Bilmecelerle ABC
Kirpi Masalı
Küçük Olmak

Üzeyir Gündüz
Tek Kanatlı Güvercin
Cambazhane Merakı
Sakıncalı Yumurcak
Pembe Kızın Ölümü
İbibik Yuvası


Muzaffer İzgü
Yumurtadan Çıkan Öğretmen
UÇTU UÇTU ALİ UÇTU
Anneannemin Cep Telefonu
Kiraz Kız
Bülbül Düdük
Al Yanaklı Hasan
Anneannem Sihirbaz
Zıkkım Kökü

Ünver Oral
Karagöz Park Bekçisi
Çocuklara Karagöz Şiirleri
Çocuklara Karagöz ile Hacivat
Karagöz Amca
Kuklacı Kardeşler
Hüseyin Emin Öztürk
Yaralı Keklik
Gül Ağacı
Çiğdem Çiçekleri

Serpil Ural
Armağan
ALİ BABA’NIN ÇİFTLİĞİ
Şafakta Yanan Mumlar
Güle Güle Nereye
Gürültücü Ali
Tek Gözlü Kedi
Köprü Olan Deniz
Ağrıdan Zelveye Anadolu Anlatıyor

Yalvaç Ural (Dergisi: Miço)
MÜZİK SATAN ÇOCUKLAR
Kırmızı Kızlar Çatıları Gizler
La Fonten Orman Mahkemesinde
Mızıkçının Oyunları
Korkuluğun Kalbi
Alfabenin Türküsü
Korkulu Bir Gün
Mırname Büyüklere Kedi Şiirleri
İsmail Uyaroğlu
BİR LİRANIN İKİ GÜNÜ
GÜL SAĞNAĞI

Cahit Zarifoğlu
Motorlu Kuş
Küçük Şehzade
Yürekdede ile Padişah
Serçe Kuş
Ağaçkakanlar
Ağaç Okul
Gülücük
Mevlana İdris Zengin
Kirpiler Şapka Giymez
KUŞ RENKLİ ÇOCUKLUĞUM
Çınçınlı Masal Sokağı
Ütüsüz Ayakkabılar
Şükrü Enis Regü
Bayram Yeri
Elma Ağacı
Fakir Baykurt
Topal Arkadaş
Sakarca
Sevim Ak
Gemici Dedem

Aytül Akal
Geceyi Sevmeyen Çocuk
Masal Arayan Çocuk


2.      Dünyada Çocuk Edebiyatının Gelişimi
ULUSLARARASI ALANDA ÖDÜL ALAN TÜRK YAZARLAR
1956 ve 1960 Chistian Andersen Payesi
Açıl Sofram Açıl / Dede Korkut Masalı
Eflatun Cem Güney
1979 II. Uluslarası Çocuk Kitapları Fuarı Şiir Birinciliği
Müzik Satan Çocuklar Yalvaç Ural
1986 5. NOMA Uluslararası Çocuk Kitap Resimleme Yarışması
Ali Baba’nın Çiftliği Serpil Ural
1993 UNESCO Asya Kültür Merkezi Resimli Çocuk Yarışması
Kuş Ağacı, Mustafa Ruhi Şirin
1979 Uluslarası Masal Ödülü
Uçtu Uçtu Ali Uçtu Muzaffer İzgü
1980 Bulgaristan Altın Kirpi
Bülbül Düdük Muzaffer İzgü
1992 Belgrad Altın Kalem Bineali
Bilmecelerle ABC, Can Göknil
Uluslararası Çocuk Kitapları Birliği Hans Chistian Andersen Yarışması Şeref Ödülü
Türk İkizleri, Cahit Uçuk

Dünyada ilk resimli çocuk kitabı J. Amos Comenicus’a ait Orbis Pictus’tur.

Masallar
Aisopos

La Fontaine
Şinasi (Eşek ile Tilki – Karakuş Yavrusu)
Orhan Veli
R. Mahmut
Tevfik Fikret
S. Eyüboğlu
Nazım Hikmet çeviriler yaptı.
Perrault
Peri masalı türünün İlk Örneklerini verdi. Uyuyan Güzel, Kırmızı Başlıklı Kız, Çizmeli Kedi, Parmak Çocuk
Grimm Kardeşler
Pamuk Prenses ve 7 Cüceler
Çocuk ve Ev Masalları
Andersen
Özgün masallar kaleme aldı. Uçan Sandık Kibritçi Kız
Kelile ve Dimne
Beydaba (çeviren Kul Mesut)

Türk Çizgi Roman Kahramanları
Abdülcambaz
Temel Reis
Bakur Barut
Deli Gücük
Karoğlan
Sunguralp
Kara Murat

Çocuk Klasikleri
Daniel Defoe
Robinson Crusoe
J. Swift
Guliver’in Gezileri
Levis Corrol
Alice Harikalar Diyarında
C. Dickens
David Caperfieled
Jules Verne
Seksen Günde Devri Âlem
Denizler Altında Yirmi Bin Fersah, Aya Yolculuk, Kaptan Grant’in Maceraları
Mark Twain (Daktiloyu kullanan ilk romancı)
Tom Sawyer’ın Maceraları
Hucleberry Finn’in Maceraları
Corlo Collodi
Pinokyo
R. Louis Stevenson
Define Adası
Selma Lagerlöf (1909 Nobel Edebiyat Ödülü)
Nils Holgerson’un İlginç Seyahati
Eleanor H. Porter
Pollyanna
İlk çeviriyi Orhan Veli yapmıştır.
Antoine de Saint Exupery
Küçük Prens
Vesconcelos
Şeker Portakalı / Delifişek
M. Ende
Momo
J. K. Rowling
Harry Porter
M. Leblanc
Arsen Lüpen
Bu eserden yola çıkan Peyami Safa Cingöz Recai serisini yazar.
Edmondo Amicis
Çocuk Kalbi

Çocukların İlgi ve Yaş Düzeyine Göre Eser Verenler
Cahit Uçuk
Naki Tezel
Tahir Alangu
Mehmet Seyda
Vala Nurettin
Oğuz Tansel

y       Bir Gök Dolusu Güvercin, Alfabenin Türküsü, Akıllı Minik ile Obur ve Anadolu Efsaneleri Yalvaç Ural’a aittir.

3.      Çocuk Kitaplarının Özellikleri
3.1.Görsel Tasarım Özellikleri
y       Kitabın dış tasarımı çocukların ilgisini çekecek nitelikte olmalıdır.
y       Kitabın kapağında hangi yaş düzeyinde olduğu belirtilmelidir.
y       Kitabın kapağındaki resimler, görsel metinde işlenen konu, olay ve karakterlerle ilgilidir.
y       Kitabın kapağı dayanıklı malzemeden yapılmalıdır.
y       Kapağın dokusu üzerinde yazı çizgi ve resimleri net bir biçimde göstermelidir.
y       Kitabın kapağı kolay açılabilmeli, desteksiz durabilmeli, sayfaları kolayca çevrilebilmelidir.
y       Kapağın cildi sağlam, dayanıklı ve sayfaları dağılmamalıdır.
y       Kullanılan kâğıdın dokusu sağlam, sayfalar silinebilecek nitelikte olmamalıdır.
y       Kullanılan kâğıdın gözü yormayan, renkleri soldurmayan ve mürekkebi dağıtmayan niteliğe sahip olması gerekir.
y       Kâğıdın zemini ile yazının rengi birbiriyle zıtlık oluşturacak şekilde tasarlanmalıdır.
y       Metin ve resimler sayfa üzerinde birbirine uygun konumlandırılmış, kitap kolay okunabilir olmalıdır.
y       Paragraflar ve bölümler arasında (1,5 – 2 cm) boşluklar bırakılmalıdır.
y       Sayfa kenar boşlukları en az 2 cm. ve satır aralarındaki boşluklar 1,25 satır olarak ayarlanmalıdır.
y       Cümle uzunlukları çocuğun yaş düzeyine uygun olmalıdır.
y       Kitaptaki satır uzunlukları çocukların gelişim düzeylerine uygun olmalıdır.
y       Yazı puntoları gelişim düzeyine uygun olmalıdır.
y       Resimler çocuğun sanatsal gelişim özelliklerine uygun tasarlanmalıdır. (9 yaşa kadar canlı renkler 9 ve üzeri için gerçeğe yakın renkler)
y       Resimler çocukların hayal gücünü ve yaratıcılıklarını geliştirecek düzeyde olmalıdır.
y       Kitapta farklı anlamlara gelen çağrışımlar yapabilen resimler kullanılmalıdır.
y       Kitapta kullanılan resimler, metinde anlatılan durum ve olayla örtüşmeli metni anlam bakımından desteklemelidir.
y       Kitaptaki resim metin oranı yaş düzeyine uygun olmalıdır.
2 – 7 yaş ¼ yazı ¾ resim
7 – 9 yaş 2/4 yazı 2/4 resim
9 – 12 yaş ¾ yazı ¼ resim
3.2.İçerik Özellikleri
y       Kitaplar çocuğun gelişim düzeyine uygun bir edebi türde olmalıdır. 2 – 7 yaş Masal 7 – 9 yaş Öykü
y       Kitaplarda çocuğun gelişim düzeylerine uygun konular seçilmelidir.
6 – 9 yaş: aile, insan, doğa, hayvan sevgisi,
9 – 12 yaş: sevgi, tarih, kahramanlık, fantastik
y       Kitapların konuş benzerlerinden farklı ve orijinal olmalıdır.
y       Kitapta işlenen konu akla yakın ve inandırıcı olmalıdır.
y       Kitapta işlenen olay ve durumlarla ilgili bir giriş ve ön hazırlık yapılmalıdır.
y       Kitapta işlenen olayla neden sonuç ilişkisi içinde ve mantıklı bir örgüde gerçekleşmelidir.
y       Kitaptaki sıralanan düşünceler ve olaylar birbirleri ile çelişmemeli ve tutarlı olmalıdır.
y       Kitapta sıralanan olaylar ve düşünceler akıcı bir dille anlatılmalı, okuyucunun ilgisini canlı tutmalıdır.
y       Kitabın kurgusunda çatışmalar okuyucuya merak ve keşif unsuru uyandırmalıdır.
y       Ana fikir yanlış anlamalara ve okuru ikilemde bırakacak şekilde verilmemelidir.
y       Kitapta din, dil ve cins ayrımcılığı ile ön yargılar olmamalıdır.
y       Kitapta sevgi, saygı, hoşgörü, dürüstlük, çalışkanlık, doğruluk gibi evrensel ve ahlaki değerlere yer verilmelidir.
y       Kitapta farklı kültürden insanlara yer verilmelidir.
y       Kitapta mizah ve güldürü ögelerine yer verilmelidir.
y       Karakterlerin güçlü ve zayıf yönleri görülmelidir.
y       Kitapta aynı yaş düzeyindeki karakterlere yer verilmelidir.
y       Yazar anlatılarında sıra dışı karakterlere de yer vermelidir.
y       Karakterlerin davranışları, yaşları ve geçmişleriyle örtüşmelidir.
y       Hikâye içinde büyüyen ve gelişen karakterler olmalıdır.
y       Yazar karakter davranışlarının veya gelişimlerinin nedenlerini belirtmelidir.
y       Yazar karakterleri farklı anlatım tarzları ile okuyucuya tanıtmalıdır.
y       Kitapta işlenen zaman doğrusal ilerliyor olmalı çocuğun kronolojik zaman algısına uygun olmalıdır.
y       Kitapta anlatılan olayların geçtiği yer ve çevre çocukların algılayabileceği düzeyde olmalıdır.
y       Anlatıda kullanılan betimleler karakterlerin fiziksel ve ruhsal özelliklerini yansıtmalıdır.
y       Anlatımda kullanılan betimlemeler metinde işlenen olayın ve durumun zihninde canlanmasına yardımcı olmalıdır.
y       Yazar kitapta öyküleyici anlatımın yanında betimleme ve karşılaştırma gibi anlatım tekniklerini de kullanmalıdır.
y       Yazar farklı bakış açılarından karakteri olayı ve durumu anlatmalıdır.
y       Yazar çocukların gelişim düzeylerine uygun söz sanatları kullanmalıdır.
y       Yazar çocukların gelişim düzeyine uygun günlük hayatta sık kullanılan açık ve anlaşılır sözcükler kullanmalıdır.
y       Günlük hayatta kullanılmayan sözcükler metin içinde açıklanmalı veya bağlamdan anlam çıkarılıyor olmalıdır.
y       Metin iyi kafiyeli kullanımlarla ahenk oluşturan ses benzerliklerine yer verilmelidir.
y       Yazar çocukların gelişim düzeylerine uygun atasözü ve deyimler kullanmalıdır.
y       Yazarın kullandığı kurallı cümlelerin sayısı devrik cümlelerden fazla olmalıdır.
y       Türkçede kullanımı yaygınlaşmış yabancı sözcüklere yer verilmemelidir.

!Önemli Ayrıntılar!
İlk fabl örnekleri Hint masalları Pançatantra
Şeyh Sadi’nin fabl türündeki eseri Gülistan
Kahramanı çocuk olan ilk roman Ebubekir Hazım Tepeyran’ın Küçük Paşa adlı eseridir.
Vala Nurettin Korkusuz Murat’ı yayınladı.
Üç Destan Orhan Ural’a, Kurtuluş Savaşı Destanı Nazım Himet’e, Battal Gazi Destan Behçet Kemal Çağlar’a, Çanakkale Destanı Mehmet Akif’e aittir.





Türkçe Ders Kitaplarında Önerilen Kitaplar ve Yazarları
Vatan Yahut Silistre
Namık Kemal
Aldı Sözü Anadolu
Mehmet Önder
Define Adası
R. Louis Stevenson
Uluç Reis
Halikarnas Balıkçısı
Barbaros Hayrettin Geliyor
Feridun Fazıl Tülbentçi
İhtiyar Çilingir
Memduh Şevket Esendal
Gönül Mimarlarımız
Şükrü Enis Regü
Türküler Dolusu
Bedri Rahmi Eyüboğlu
Zeytin Dağı
Falih Rıfkı Atay
Akın
Faruk Nafiz Çamlıbel
Damla Damla
Ruşen Eşref Ünyadın
87 Oğuz
Rakım Çalapala
Hep O Şarkı
Yakup Kadri
Gümüş Kanat
Cahit Uçuk
Tiryaki Sözleri
Cenap Şehabettin
Osmancık
Tarık Buğra
Balım Kız Dalım Oğul
Ceyhun Atuf Kansu
Gülliver’in Gezileri
Jonathan Svift
Serçe Kuş
Cahit Zarifoğlu
Uçan Sınıf
Erich Kastner
Sol Ayağım
Christy Brown
Bitmeyen Gece
Mithat Enç
Eşref Saati
Şevket Rado
Yankılı Kayalar
Yılmaz Boyunağa
Momo
Micheal Ende
Yürekdede ile Padişah
Cahit Zarifoğlu
Değirmeden Mektuplar
Alphonse Daudet
Pollyanna
Eleanor Porter
Aritmetik İyi Kuşlar Pekiyi
Cemal Süreya
Yalnız Efe
Ömer Seyfettin
Domaniç Dağlarının Yolcusu
Şukufe Nihal Başar
Sevdalı Bulut
Nazım Hikmet
Anılarda Öyküler
İbrahim Zeki Burdunlu
Billur Köşk Masalları
Tahir Alangu
Koçyiğit Köroğlu
Ahmet Kutsi Tecer
Altın Işık
Ziya Gökalp
Oliver Twist
Charles Dıckens
Uç Minik Serçem
Necati Cumalı
Göl Çocukları
İbrahim Örs
Miskinler Tekkesi
Reşat Nuri
Benim Küçük Dostlarım
Halide Nusret Zorlutuna
Nasrettin Hoca Hikâyeleri
Orhan Veli
Çocuk Şiirleri
İbrahim Alaaddin Gövsa
Osmancık
Tarık Buğra
Şermin
Tevfik Fikret
İnsan Ne ile Yaşar
Leo Tolstoy
Ömer’in Çocukluğu
Muallim Naci
Evvel Zaman İçinde
Eflatun Cem Güney
İnci
John Steinbeck
Havaya Uçan At
Peyami Safa
Sait Faik Abasıyanık’tan Seçme Hikâyeler
Ülkemin Efsaneleri
İbrahim Zeki Burdunlu
Hep O Şarkı
Yakup Kadri
Peri Kızı Çoban Hikâyesi
Orhan Seyfi Orhon
Şeker Portakalı
J. Mouro Vasconcelos
Yaşlı Adam ve Deniz
E. Hemingway


Not: İçerik düzeyinde çocukların ilgisini çekmeyecek şiir türü Satiriktir.
Çocuk kitapları bilgiyi doğrudan vermemeli sezdirmelidir.
Çocuk kitaplarında kahramanlar çevrenin ağız özelliklerine uygun konuşturulmaz.
Çocuk kitaplarında ağırlıklı olarak öyküleyici anlatım kullanılmalıdır.
Çocuk kitaplarında anlatım, geri dönüşler şeklinde değil doğrusal olmalıdır.
Temel çatışma, bir eserde sanatçının ele aldığı temanın iyi – kötü, güzel – çirkin gibi zıtlıklar üzerinden anlatılmasıdır.
Çocuk eserleri, akıcı, duru, açık, özgün ve sürükleyici olabilir ancak özlülük özelliğine sahip olmamalıdır.
Sanatçının eserde ele aldığı düşün veya duruma KONU denir.
Eserde işlenen ana düşünce veya duyguya İZLEK denir.
Eserde olayların bir düzen içinde sunulmasına PLAN denir.
Eserde okura sunulmak istenen düşünceye İLETİ denir.
Şiirlerdeki dörtlükler sınıf düzeylerine göre gruplandırılır. Bunlar,
 2 – 3 dörtlük = 1 – 3. sınıf
3 – 5 dörtlük = 4 – 6. sınıf
4 – 8 dörtlük= 7 – 8. sınıf
Çocuk masallarında, olayı oluşturan unsurlar dirik olmalı, masalı dili sade anlatımı akıcı olmalıdır. Masal beklenmedik biçimde sonuçlanmalı, düğüm noktası ustaca işlenmelidir. Masal konuları eğlenceli olmalıdır.

2 yorum: