Çocuk
Edebiyatı
1. Ülkemizde
Çocuk Edebiyatının Gelişimi
y
Nabi’nin 1701 yılında oğlu Hayri’ye
yazdığı ve kendi oğlundan hareketle çocuklara seslediği öğüt kitabı
Hayriyye ile başlar.
y
Divan
Edebiyatında Nabi gibi oğluna seslenen bir başka yazar Sünbülzade Vehbi’dir. Hayriyye ’ye naziren yapan Vehbi, Lütfiyye
adlı eseri 1791 yılında kaleme alınmıştır.
y
Ahmet
Hamdi Tanpınar’ın modern pedagojiye dair ilk tecrübe şeklinde özetlediği eser Münif Paşa’nın Mecmua-i Fünun’da
yayınladığı Ehemmiyet-i Terbiye-i Sıbyan adlı makaledir.
Dönemin
Çevirileri
|
||
Çeviren
|
Çevirdiği
kişi
|
Çevrilen
Eser
|
Ziya Paşa
|
J. J. Rousseau
|
Emil
|
Yusuf Kamil Paşa
|
Fenelon
|
Telemak
|
y
Tanzimat
döneminde çocuklar için doğrudan doğruya atılan ilk adım 1859 yılında Kayserili Doktor Rüştü tarafından
hazırlanan Nuhbetü’l Eftal adlı alfabedir. Burada fabl çeviriler
yayınlanmıştır. Kabak ile Köylünün Hikâyesi, Deryaya Giden Balığın Hikâyesi…
y
Türkiye’de
çocuk edebiyatı konusunda bir diğer önemli adı ise 1869’da çıkan ilk çocuk
gazetesi MÜMEYYİZ’ dir. Gazeteyi Sıtkı Bey çıkarmıştır. Bu gazeteyi, Sadakat,
Arkadaş, Çocuklara Talim, Çocuklara Mahsus Gazete (626 sayı) izler.
y
Mehmet Nadir tarafından ilk, okul dergisi NUMUNE-İ
TERAKKİ adıyla yayınlanır.
y
Çocuklar
için ilk şiir kitabını 1911 yılında
İbrahim Alaaddin Gövsa Çocuk Şiirleri
ile çıkarır. Çocuk Edebiyatı kavramını İLK
KEZ ortaya attı.
y
Ali Ulvi 1912 yılında Çocuklarımıza
Neşideler ve 1914 yılında Tevfik
Fikret Şermin adlı eseri ile
çocuk şiirlerinin ilkleri arasında yer alırlar.
y
Türkçülük
etkisi ile yazılarını sürdüren Ziya
Gökalp Alageyik adlı şiiri ile
çocuk şiirine katkıda bulunmuştur.
Ziya
Gökalp’in Halk Masallarından Yazdığı Önemli Eserler
|
|
Tembel Ahmet
Küçük Şehzade
|
Çalışkanlık ve dürüstlük
|
Pekmezci Anne
|
Sabır
|
Keşiş Ne Gördün
|
İyi kalpliliğin faydası
|
Yılan Beyle Peltan Bey
|
Aile Bağlarının önemi
|
Malazgirt Meydan Muharebesi
|
Küçük oyun piyes
|
y
Ali
Ekrem Bolayır Çocuk Şiirleri ve Şiir Demeti
y
Fuat
Köprülü Mektep Şiirleri
Ömer
Seyfettin’in Önemli Eserleri
|
|
Türk
Tarihinden konusunu alanlar
|
Pembe
İncili Kaftan
|
Kütük
|
|
Forsa
|
|
Ferman
|
|
Çocukluk
anılarından konularını alanlar
|
İlk
Namaz
|
İlk
Cinayet
|
|
And
|
|
Kaşağı
|
|
Falaka
|
|
Çocuklar
için uygun olmayan
|
Beyaz
Lale
|
Bomba
|
y
Aka
Gündüz Beyaz Kahraman, Köy Muallimi, Yılmazlar’ın İkizleri, Çocuklar İçin
y
M. Kemal Küçük’ ün kaleme aldığı Çocuklara
İlk tiyatro Dersi adlı oyun sahnelenen ilk çocuk oyunudur.
y
Abdullah
Ziya Kozanoğlu Kızıltuğ
y
Türkiye’de
en uzun süreli çocuk dergisi 1945 –
1978 yıllarında yayınlanan DOĞAN KARDEŞ’TİR.
y
Mahmut Yesari’ nin yurdumun çocuklarına
ithafı ile yayınladığı Bağrıyanık Ömer
Faruk
Nafiz Çamlıbel
|
Akıncı
Türkleri
|
Yusuf
Ziya Ortaç
|
Kuş
Cıvıltıları
|
Hasan
Ali Yücel
|
Sizin
İçin
|
Halide
Nusret Zorlutuna
|
Yurdumun
Dört Bucağı
|
y
Fazıl Hüsnü Dağlarca “Türkçem Benim Ses Bayrağım” Havaya Çizilen Dünya – Büyükler için
AÇIL SUSAM AÇIL (1967)
|
Göz Masalı
|
Kuş Ayak
|
Şeker Yiyen Resimler
|
Arkaüstü: Uçsuz Bucaksız Yaşama
|
Yazıları Seven Ayı
|
Yeryüzü Çocukları
|
Cinoğlan
|
Yanık Çocuklar Koçaklaması
|
Güneş Doğuran
|
Balina ile Mandalina
|
Kaçan Ayılar Ülkesinde
|
Yaramaz Sözcükler
|
Dolar Biriktiren Çocuk
|
BİTKİLER
OKULU (1999)
|
y
Biyografi
türünde Rakım Çalapala’nın resimli Mustafa
Kemal Atatürk’ün Romanı (1944) ve Falih
Rıfkı Atay’ın Babanız Atatürk (1955)
Ziya Gökalp’in Açtığı Halk
Masallarını Çocuklar İçin Yeniden İşleyenler
|
|
Eflatun Cem Güney
|
Açıl
Sofram Açıl
|
Dede
Korkut
|
|
Dertli
Kaval
|
|
En
Güzel Türk Masalları
|
|
Bir
Varmış Bir Yokmuş
|
|
Nasrettin
Hoca
|
|
Evvel
Zaman İçinde
|
|
Gökten
Üç Elma Düştü
|
|
Az
Gittik Uz Gittik
|
|
Oğuz Tansel
|
Allı
ile Fırfırı, Mavi Gelin
|
Naki Tezel
|
İstanbul
Masalları- Keloğlan Masalları
|
Erdoğan Tokmakçıoğlu
|
y
Kemallettin Tuğcu, okuyucu kitlesi olarak sadece çocukları seçmiştir.
Sokak Çocuğu
|
Ahretlik
|
Yetim Malı
|
Ayşecik
|
Kimsesiz Çocuklar
|
Anasının Kuzusu
|
Serseri Çocuklar
|
Köyden Gelen Yabancı
|
Balıkçı Güzeli
|
Üvey Baba
|
Köyünü Unutan adam
|
Yılanlı Bağ
|
Yetim Ali
|
Annesizler
|
Zavallı Çocuk
|
Aferin Yaşar
|
Bir Ocak Söndü
|
Ana Hakkı
|
y
Mehmet
Seyda, Bir Gün Büyüyeyeceksin, Çikolata, Gururlu Peri, Düşleme Oyunu…
y
Cahit
Uçuk, Türk İkizleri adlı romanı Uluslar Arası Çocuk Kitapları Birliği
Hans Chistian Yarışması şeref ödülünü kazanmıştır.
Sihirli
Bilezik
|
Ateş
Gözlü Dev
|
Gök
Korsan
|
Eve
Doğan Güneş
|
Unutulmaz
Gezi
|
Sihirli
Rüzgâr
|
Gizemli
Koltuk
|
Gümüş
Kanat
|
Mavi
Ok
|
Kırmızı
Mantarlar
|
y
Gülten Dayıoğlu
Fadiş
|
Dört Kardeşler
|
Yurdumu Özledim
|
Dünya Çocukların Olsa
|
Işın Çağı İnsanları
|
Parbat Dağı’nın Esrarı
|
YEŞİL KİRAZ
|
Sekizinci Renk
|
Mo’nun Gizemi
|
Leylek Karda Kaldı
|
Güzel Hanım
|
Kaf Dağı’nın Ardına Yolculuk
|
y
Anderson
Yazarlık Akademisi mezunu Yücel
Feyzioğlu’nun KELOĞLAN
MASALLARI serisi Sihirli Limon serisi, EDİ
İLE BÜDÜ ve Türk Dünyası Çocuk Masalları ve Anarbay adlı romanı önemlidir.
y
Mustafa Ruhi Şirin, 1990 yılında Çocuk Vakfını kuran sanatçı çocuklar
için büyük çalışmalar yaptı.
Masal Mektuplar
|
KUŞ AĞACI
|
Gökyüzü Çiçekleri
|
Leyleğin Aklı
|
Bilge Ağacı
|
Yüzük Taşı
|
Altın Kiremitli Saray
|
Kar Altında Bir Kelebek
|
Guguklu Saatin Kumrusu
|
Çocuk Kalbimdeki Kuş
|
Bülbül ile Leylek
|
Keloğlanın Oyunu
|
Mavi Rüyalar Gören Çocuk
|
Geceleri Mızıka Çalan Kedi
|
Dünyaya Gülen Adam
|
|
y
Aziz Nesin’in Uyusana Tosunum, Aziz Dede’den
Masallar, Pıtlatan Bal, Şimdiki Çocuklar Harika, Ben de Çocuktun, Anıtı Dikilen
Sinek önemli eserleridir.
y
Rıfat Ilgaz, Radarın Anahtarı, Hababam Sınıfı,
Don Kişot İstanbul’da, Halime Kaptan, Bacaksız, Karartma Geceleri, Yıldız
Karayel adlı eserleri ile çocuk edebiyatında önemli bir yere sahiptir.
y
Mustafa Kutlu’nun tek çocuk kitabı Yıldız
Tozu’dur.
y
Orhan Kemal’in İnci’nin Maceraları adlı
öyküsü önemlidir.
y
Yaşar
Kemal, Filler Sultanı / Kırmızı Sakallı Topal Karınca
y
Müjdat
Gezen, Kuzucuk
y
İpek
Ongun, Afacanlar Çetesi, Mektup Arkadaşları
y
İbrahim
Zeki Burdunlu, Ömürsün Nasrettin Hoca, Güllü Padişah, Nar Güzeli
y
Nazım
Hikmet Sevdalı Bulut
DİĞER ÇOCUK
EDEBİYATI ÖNEMLİ YAZARLARI VE ESERLERİ
|
||
Gökhan Akçiçek
|
Bulutlar Örtmese Güneşi
Bülbülderesi Şiirleri
Çocuklara Ölüm Yakışmaz
|
|
Gülçin Alpöge
|
Şıpşıpla Tıptıp
Ayşe’nin Ev Kedisi
Gül Sultan
Kardeşim Konuşacak
|
|
Talip Apaydın
|
Toprağa Basınca
O Güzel İnsanlar
YANGIN
|
|
Abbas Cılga
|
Yusufçuk
Kedi Kavgası
Heredot Dede
|
Dokunduğun Altın Olsun
Sıpanın Dört Yıllığı
|
Veysel Çolak
|
Sen Balık Mısın?
|
|
Fatih Erdoğan (Dergisi: KIRMIZI FARE)
|
Pan ve Çiçeği
Fil Yuttu Bir Yılan
Ablam Bana Dil Çıkardı
Kuşum Kim Kışladı
|
Okula Geç Kaldım
Dedem Bana Düdük Yaptı
Pabucumun Bağı Çözüldü
Sınıfta Kaldım Haberim Yok
|
Can Göknil (Çocuk Günü Vakfı Altın Balon Sahibi)
|
Kurtçuğun Hayvan Bilmeceleri
Bilmecelerle ABC
|
Kirpi Masalı
Küçük Olmak
|
Üzeyir Gündüz
|
Tek Kanatlı Güvercin
Cambazhane Merakı
Sakıncalı Yumurcak
|
Pembe Kızın Ölümü
İbibik Yuvası
|
Muzaffer İzgü
|
Yumurtadan Çıkan Öğretmen
UÇTU UÇTU ALİ UÇTU
Anneannemin Cep Telefonu
Kiraz Kız
|
Bülbül Düdük
Al Yanaklı Hasan
Anneannem Sihirbaz
Zıkkım Kökü
|
Ünver Oral
|
Karagöz Park Bekçisi
Çocuklara Karagöz Şiirleri
Çocuklara Karagöz ile Hacivat
|
Karagöz Amca
Kuklacı Kardeşler
|
Hüseyin Emin Öztürk
|
Yaralı Keklik
|
Gül Ağacı
Çiğdem Çiçekleri
|
Serpil Ural
|
Armağan
ALİ BABA’NIN ÇİFTLİĞİ
Şafakta Yanan Mumlar
Güle Güle Nereye
|
Gürültücü Ali
Tek Gözlü Kedi
Köprü Olan Deniz
Ağrıdan Zelveye Anadolu
Anlatıyor
|
Yalvaç Ural (Dergisi: Miço)
|
MÜZİK SATAN ÇOCUKLAR
Kırmızı Kızlar Çatıları Gizler
La Fonten Orman Mahkemesinde
Mızıkçının Oyunları
|
Korkuluğun Kalbi
Alfabenin Türküsü
Korkulu Bir Gün
Mırname Büyüklere Kedi Şiirleri
|
İsmail Uyaroğlu
|
BİR LİRANIN İKİ GÜNÜ
|
GÜL SAĞNAĞI
|
Cahit Zarifoğlu
|
Motorlu Kuş
Küçük Şehzade
Yürekdede ile Padişah
|
Serçe Kuş
Ağaçkakanlar
Ağaç Okul
Gülücük
|
Mevlana İdris Zengin
|
Kirpiler Şapka Giymez
KUŞ RENKLİ ÇOCUKLUĞUM
|
Çınçınlı Masal Sokağı
Ütüsüz Ayakkabılar
|
Şükrü Enis Regü
|
Bayram Yeri
|
Elma Ağacı
|
Fakir Baykurt
|
Topal Arkadaş
|
Sakarca
|
Sevim Ak
|
Gemici Dedem
|
|
Aytül Akal
|
Geceyi Sevmeyen Çocuk
|
Masal Arayan Çocuk
|
2. Dünyada
Çocuk Edebiyatının Gelişimi
ULUSLARARASI ALANDA ÖDÜL ALAN TÜRK
YAZARLAR
|
|
1956
ve 1960 Chistian Andersen Payesi
|
Açıl
Sofram Açıl / Dede Korkut Masalı
Eflatun
Cem Güney
|
1979
II. Uluslarası Çocuk Kitapları Fuarı Şiir Birinciliği
|
Müzik Satan
Çocuklar
Yalvaç Ural
|
1986 5.
NOMA Uluslararası Çocuk Kitap Resimleme Yarışması
|
Ali Baba’nın
Çiftliği
Serpil Ural
|
1993
UNESCO Asya Kültür Merkezi Resimli Çocuk Yarışması
|
Kuş Ağacı, Mustafa Ruhi Şirin
|
1979
Uluslarası Masal Ödülü
|
Uçtu Uçtu Ali
Uçtu
Muzaffer İzgü
|
1980
Bulgaristan Altın Kirpi
|
Bülbül
Düdük
Muzaffer İzgü
|
1992
Belgrad Altın Kalem Bineali
|
Bilmecelerle
ABC, Can
Göknil
|
Uluslararası
Çocuk Kitapları Birliği Hans Chistian Andersen Yarışması Şeref Ödülü
|
Türk
İkizleri, Cahit
Uçuk
|
Dünyada
ilk resimli çocuk kitabı
J. Amos Comenicus’a ait Orbis
Pictus’tur.
Masallar
|
|
Aisopos
|
|
La Fontaine
|
Şinasi (Eşek ile Tilki –
Karakuş Yavrusu)
Orhan Veli
R. Mahmut
Tevfik Fikret
S. Eyüboğlu
Nazım Hikmet çeviriler yaptı.
|
Perrault
|
Peri masalı türünün İlk
Örneklerini
verdi. Uyuyan Güzel, Kırmızı Başlıklı Kız, Çizmeli Kedi, Parmak Çocuk
|
Grimm Kardeşler
|
Pamuk
Prenses ve 7 Cüceler
Çocuk
ve Ev Masalları
|
Andersen
|
Özgün
masallar kaleme aldı. Uçan Sandık Kibritçi Kız
|
Kelile ve Dimne
|
Beydaba
(çeviren Kul Mesut)
|
Türk Çizgi Roman Kahramanları
|
Abdülcambaz
Temel
Reis
Bakur
Barut
Deli
Gücük
Karoğlan
Sunguralp
Kara
Murat
|
Çocuk Klasikleri
|
|
Daniel Defoe
|
Robinson Crusoe
|
J. Swift
|
Guliver’in Gezileri
|
Levis Corrol
|
Alice Harikalar Diyarında
|
C. Dickens
|
David Caperfieled
|
Jules Verne
|
Seksen Günde Devri Âlem
Denizler Altında Yirmi Bin
Fersah, Aya Yolculuk, Kaptan Grant’in Maceraları
|
Mark Twain (Daktiloyu kullanan
ilk romancı)
|
Tom Sawyer’ın Maceraları
Hucleberry Finn’in Maceraları
|
Corlo Collodi
|
Pinokyo
|
R. Louis Stevenson
|
Define Adası
|
Selma Lagerlöf (1909 Nobel
Edebiyat Ödülü)
|
Nils Holgerson’un İlginç
Seyahati
|
Eleanor H. Porter
|
Pollyanna
İlk çeviriyi Orhan Veli
yapmıştır.
|
Antoine de Saint Exupery
|
Küçük Prens
|
Vesconcelos
|
Şeker Portakalı / Delifişek
|
M. Ende
|
Momo
|
J. K. Rowling
|
Harry Porter
|
M. Leblanc
|
Arsen Lüpen
Bu eserden yola çıkan Peyami
Safa Cingöz Recai serisini yazar.
|
Edmondo Amicis
|
Çocuk Kalbi
|
Çocukların İlgi ve Yaş Düzeyine
Göre Eser Verenler
|
Cahit
Uçuk
Naki
Tezel
Tahir
Alangu
Mehmet
Seyda
Vala
Nurettin
Oğuz
Tansel
|
y
Bir
Gök Dolusu Güvercin, Alfabenin Türküsü, Akıllı Minik ile Obur ve Anadolu
Efsaneleri
Yalvaç Ural’a aittir.
3. Çocuk
Kitaplarının Özellikleri
3.1.Görsel
Tasarım Özellikleri
y
Kitabın
dış tasarımı çocukların ilgisini çekecek
nitelikte olmalıdır.
y
Kitabın
kapağında hangi yaş düzeyinde olduğu belirtilmelidir.
y
Kitabın
kapağındaki resimler, görsel metinde
işlenen konu, olay ve karakterlerle ilgilidir.
y
Kitabın
kapağı dayanıklı malzemeden yapılmalıdır.
y
Kapağın
dokusu üzerinde yazı çizgi ve resimleri
net bir biçimde göstermelidir.
y
Kitabın
kapağı kolay açılabilmeli, desteksiz durabilmeli, sayfaları kolayca
çevrilebilmelidir.
y
Kapağın
cildi sağlam, dayanıklı ve sayfaları dağılmamalıdır.
y
Kullanılan
kâğıdın dokusu sağlam, sayfalar silinebilecek nitelikte olmamalıdır.
y
Kullanılan
kâğıdın gözü yormayan, renkleri soldurmayan ve mürekkebi dağıtmayan niteliğe
sahip olması gerekir.
y
Kâğıdın zemini ile yazının rengi
birbiriyle zıtlık oluşturacak şekilde tasarlanmalıdır.
y
Metin
ve resimler sayfa üzerinde birbirine uygun konumlandırılmış, kitap kolay
okunabilir olmalıdır.
y
Paragraflar
ve bölümler arasında (1,5 – 2 cm) boşluklar bırakılmalıdır.
y
Sayfa
kenar boşlukları en az 2 cm. ve satır aralarındaki boşluklar 1,25 satır olarak
ayarlanmalıdır.
y
Cümle
uzunlukları çocuğun yaş düzeyine uygun olmalıdır.
y
Kitaptaki
satır uzunlukları çocukların gelişim düzeylerine uygun olmalıdır.
y
Yazı
puntoları gelişim düzeyine uygun olmalıdır.
y
Resimler
çocuğun sanatsal gelişim özelliklerine uygun
tasarlanmalıdır. (9 yaşa kadar canlı renkler 9 ve üzeri için gerçeğe yakın
renkler)
y
Resimler
çocukların hayal gücünü ve yaratıcılıklarını geliştirecek düzeyde olmalıdır.
y
Kitapta
farklı anlamlara gelen çağrışımlar
yapabilen resimler kullanılmalıdır.
y
Kitapta
kullanılan resimler, metinde anlatılan durum ve olayla örtüşmeli metni anlam
bakımından desteklemelidir.
y
Kitaptaki
resim metin oranı yaş düzeyine uygun olmalıdır.
2 – 7 yaş ¼ yazı ¾ resim
7 – 9 yaş 2/4 yazı 2/4 resim
9 – 12 yaş ¾ yazı ¼ resim
3.2.İçerik
Özellikleri
y
Kitaplar
çocuğun gelişim düzeyine uygun bir edebi türde olmalıdır. 2 – 7 yaş Masal 7 – 9 yaş Öykü
y
Kitaplarda
çocuğun gelişim düzeylerine uygun konular seçilmelidir.
6
– 9 yaş: aile, insan, doğa, hayvan sevgisi,
9
– 12 yaş: sevgi, tarih, kahramanlık, fantastik
y
Kitapların
konuş benzerlerinden farklı ve orijinal olmalıdır.
y
Kitapta
işlenen konu akla yakın ve inandırıcı olmalıdır.
y
Kitapta
işlenen olay ve durumlarla ilgili bir giriş ve ön hazırlık yapılmalıdır.
y
Kitapta
işlenen olayla neden sonuç ilişkisi içinde ve mantıklı bir örgüde
gerçekleşmelidir.
y
Kitaptaki
sıralanan düşünceler ve olaylar birbirleri ile çelişmemeli ve tutarlı
olmalıdır.
y
Kitapta
sıralanan olaylar ve düşünceler akıcı bir dille anlatılmalı, okuyucunun
ilgisini canlı tutmalıdır.
y
Kitabın
kurgusunda çatışmalar okuyucuya merak ve
keşif unsuru uyandırmalıdır.
y
Ana
fikir yanlış anlamalara ve okuru
ikilemde bırakacak şekilde verilmemelidir.
y
Kitapta
din, dil ve cins ayrımcılığı ile ön yargılar olmamalıdır.
y
Kitapta
sevgi, saygı, hoşgörü, dürüstlük, çalışkanlık, doğruluk gibi evrensel ve ahlaki
değerlere yer verilmelidir.
y
Kitapta
farklı kültürden insanlara yer
verilmelidir.
y
Kitapta
mizah ve güldürü ögelerine yer verilmelidir.
y
Karakterlerin
güçlü ve zayıf yönleri görülmelidir.
y
Kitapta aynı yaş düzeyindeki
karakterlere yer verilmelidir.
y
Yazar
anlatılarında sıra dışı karakterlere de yer vermelidir.
y
Karakterlerin
davranışları, yaşları ve geçmişleriyle örtüşmelidir.
y
Hikâye içinde büyüyen ve gelişen
karakterler olmalıdır.
y
Yazar
karakter davranışlarının veya gelişimlerinin nedenlerini belirtmelidir.
y
Yazar
karakterleri farklı anlatım tarzları
ile okuyucuya tanıtmalıdır.
y
Kitapta
işlenen zaman doğrusal ilerliyor olmalı çocuğun kronolojik zaman algısına uygun olmalıdır.
y
Kitapta
anlatılan olayların geçtiği yer ve çevre çocukların algılayabileceği düzeyde olmalıdır.
y
Anlatıda
kullanılan betimleler karakterlerin fiziksel ve ruhsal özelliklerini
yansıtmalıdır.
y
Anlatımda
kullanılan betimlemeler metinde işlenen
olayın ve durumun zihninde canlanmasına yardımcı olmalıdır.
y
Yazar
kitapta öyküleyici anlatımın yanında betimleme
ve karşılaştırma gibi anlatım tekniklerini de kullanmalıdır.
y
Yazar
farklı bakış açılarından karakteri olayı ve durumu anlatmalıdır.
y
Yazar
çocukların gelişim düzeylerine uygun söz sanatları kullanmalıdır.
y
Yazar
çocukların gelişim düzeyine uygun günlük hayatta sık kullanılan açık ve
anlaşılır sözcükler kullanmalıdır.
y
Günlük hayatta kullanılmayan
sözcükler metin içinde açıklanmalı veya bağlamdan anlam çıkarılıyor olmalıdır.
y
Metin
iyi kafiyeli kullanımlarla ahenk oluşturan ses benzerliklerine yer verilmelidir.
y
Yazar
çocukların gelişim düzeylerine uygun
atasözü ve deyimler kullanmalıdır.
y
Yazarın
kullandığı kurallı cümlelerin sayısı devrik cümlelerden fazla olmalıdır.
y
Türkçede
kullanımı yaygınlaşmış yabancı sözcüklere yer verilmemelidir.
!Önemli
Ayrıntılar!
İlk fabl örnekleri Hint masalları
Pançatantra
Şeyh Sadi’nin fabl türündeki
eseri Gülistan
Kahramanı çocuk olan ilk roman
Ebubekir Hazım Tepeyran’ın Küçük Paşa adlı eseridir.
Vala Nurettin Korkusuz Murat’ı
yayınladı.
Üç Destan Orhan Ural’a, Kurtuluş
Savaşı Destanı Nazım Himet’e, Battal Gazi Destan Behçet Kemal Çağlar’a, Çanakkale Destanı Mehmet Akif’e aittir.
Türkçe
Ders Kitaplarında Önerilen Kitaplar ve Yazarları
|
|
Vatan
Yahut Silistre
|
Namık Kemal
|
Aldı
Sözü Anadolu
|
Mehmet Önder
|
Define
Adası
|
R. Louis
Stevenson
|
Uluç
Reis
|
Halikarnas
Balıkçısı
|
Barbaros
Hayrettin Geliyor
|
Feridun
Fazıl Tülbentçi
|
İhtiyar
Çilingir
|
Memduh
Şevket Esendal
|
Gönül Mimarlarımız
|
Şükrü
Enis Regü
|
Türküler
Dolusu
|
Bedri Rahmi
Eyüboğlu
|
Zeytin
Dağı
|
Falih Rıfkı
Atay
|
Akın
|
Faruk Nafiz
Çamlıbel
|
Damla
Damla
|
Ruşen Eşref
Ünyadın
|
87
Oğuz
|
Rakım
Çalapala
|
Hep
O Şarkı
|
Yakup Kadri
|
Gümüş
Kanat
|
Cahit Uçuk
|
Tiryaki
Sözleri
|
Cenap
Şehabettin
|
Osmancık
|
Tarık Buğra
|
Balım
Kız Dalım Oğul
|
Ceyhun Atuf Kansu
|
Gülliver’in
Gezileri
|
Jonathan
Svift
|
Serçe
Kuş
|
Cahit
Zarifoğlu
|
Uçan Sınıf
|
Erich
Kastner
|
Sol
Ayağım
|
Christy
Brown
|
Bitmeyen
Gece
|
Mithat Enç
|
Eşref
Saati
|
Şevket Rado
|
Yankılı
Kayalar
|
Yılmaz
Boyunağa
|
Momo
|
Micheal Ende
|
Yürekdede ile Padişah
|
Cahit
Zarifoğlu
|
Değirmeden
Mektuplar
|
Alphonse
Daudet
|
Pollyanna
|
Eleanor
Porter
|
Aritmetik
İyi Kuşlar Pekiyi
|
Cemal Süreya
|
Yalnız
Efe
|
Ömer
Seyfettin
|
Domaniç
Dağlarının Yolcusu
|
Şukufe Nihal
Başar
|
Sevdalı
Bulut
|
Nazım Hikmet
|
Anılarda
Öyküler
|
İbrahim Zeki
Burdunlu
|
Billur
Köşk Masalları
|
Tahir Alangu
|
Koçyiğit
Köroğlu
|
Ahmet Kutsi
Tecer
|
Altın
Işık
|
Ziya Gökalp
|
Oliver
Twist
|
Charles
Dıckens
|
Uç
Minik Serçem
|
Necati
Cumalı
|
Göl Çocukları
|
İbrahim
Örs
|
Miskinler
Tekkesi
|
Reşat Nuri
|
Benim
Küçük Dostlarım
|
Halide Nusret
Zorlutuna
|
Nasrettin
Hoca Hikâyeleri
|
Orhan Veli
|
Çocuk
Şiirleri
|
İbrahim
Alaaddin Gövsa
|
Osmancık
|
Tarık Buğra
|
Şermin
|
Tevfik
Fikret
|
İnsan
Ne ile Yaşar
|
Leo Tolstoy
|
Ömer’in
Çocukluğu
|
Muallim Naci
|
Evvel
Zaman İçinde
|
Eflatun Cem
Güney
|
İnci
|
John Steinbeck
|
Havaya
Uçan At
|
Peyami Safa
|
Sait Faik Abasıyanık’tan Seçme
Hikâyeler
|
|
Ülkemin
Efsaneleri
|
İbrahim Zeki
Burdunlu
|
Hep
O Şarkı
|
Yakup Kadri
|
Peri
Kızı Çoban Hikâyesi
|
Orhan Seyfi
Orhon
|
Şeker
Portakalı
|
J. Mouro Vasconcelos
|
Yaşlı
Adam ve Deniz
|
E. Hemingway
|
Not: İçerik düzeyinde çocukların
ilgisini çekmeyecek şiir türü Satiriktir.
Çocuk kitapları bilgiyi doğrudan vermemeli sezdirmelidir.
Çocuk kitaplarında kahramanlar çevrenin ağız
özelliklerine uygun konuşturulmaz.
Çocuk kitaplarında ağırlıklı olarak öyküleyici anlatım kullanılmalıdır.
Çocuk kitaplarında anlatım, geri dönüşler şeklinde değil doğrusal olmalıdır.
Temel çatışma, bir eserde sanatçının ele
aldığı temanın iyi – kötü, güzel – çirkin gibi zıtlıklar üzerinden
anlatılmasıdır.
Çocuk eserleri, akıcı, duru, açık, özgün ve
sürükleyici olabilir ancak özlülük
özelliğine sahip olmamalıdır.
Sanatçının eserde ele aldığı düşün veya duruma KONU denir.
Eserde işlenen ana düşünce veya duyguya İZLEK denir.
Eserde olayların bir düzen içinde sunulmasına PLAN denir.
Eserde okura sunulmak istenen düşünceye İLETİ denir.
Şiirlerdeki dörtlükler sınıf düzeylerine göre
gruplandırılır. Bunlar,
2 – 3 dörtlük
= 1 – 3. sınıf
3 – 5 dörtlük = 4 – 6. sınıf
4 – 8 dörtlük= 7 – 8. sınıf
Çocuk masallarında, olayı oluşturan unsurlar dirik
olmalı, masalı dili sade anlatımı akıcı
olmalıdır. Masal beklenmedik biçimde
sonuçlanmalı, düğüm noktası ustaca işlenmelidir. Masal konuları eğlenceli
olmalıdır.
emeğinize sağlık.
YanıtlaSilTeşekkür ederiz
YanıtlaSil